Piráti podporují zachování a opravu stávajícího železničního mostu přes Orlickou přehradu, jde o technickou památku, která by mohla být turistickým cílem

Piráti podporují zachování a opravu stávajícího železničního mostu přes Orlickou přehradu, jde o technickou památku, která by mohla být turistickým cílem

Železniční most, který se nachází na trati 201 Tábor - Ražice přes Orlickou přehradu u obce Červená nad Vltavou, byl v minulosti zapsán jako kulturní památka. Správa železnic plánuje most zdemolovat a v blízkosti postavit most nový, nyní to ale vypadá, že do věci zasáhne Ministerstvo kultury ČR.

Celou situací se zabývá krajský zastupitel Martin Kákona.

„Stát se bude muset zabývat problematikou mostu v Červené nad Vltavou, který je bezesporu kulturní památkou. Na březnovém zasedání krajského zastupitelstva se rozhodovalo o převzetí mostu do majetku Jihočeského kraje. Zastupitelstvo toto převzetí odmítlo, ale někteří Piráti upozorňovali na skutečnost, že most byl historicky zapsán v seznamu kulturních památek a záznam byl Ministerstvem kultury ČR v minulosti deklaratorním způsobem zrušen. Nyní to ale vypadá, že se most na seznam může vrátit a v takovém případě by bylo bourání nepřípustné,“ uvedl krajský zastupitel Martin Kákona.

Situace je nyní problematická v tom, že je již vypsáno výběrové řízení na zbourání mostu a v případě, že toto nebude možné, řešením by mohl být dodatek ke smlouvě.

„Situace dospěla do stavu, kdy se těžko může něco zvrátit, tendr je již vypsán. V rámci zákona o veřejných zakázkách by se to dalo řešit dodatkem ke smlouvě,“ dodal Martin Kákona. Ten není zastáncem toho, aby se za každou cenu zachovávaly všechny památky, nicméně v tomto případě nevidí v bourání mostu ani ekonomický smysl. Stávající most by navíc mohl v budoucnu sloužit jako turistický cíl.

„Víme, že most je nyní ve špatném technickém stavu a prodlužování jeho životnosti je náročné, nicméně náklady na jeho demolici jsou odhadem 80 milionů korun a náklady na vybudování lávky pro pěší na novém mostě jsou odhadovány na další desítky milionů korun. Na opravu a úpravu stávajícího železničního mostu pro pěší a cyklisty je to odhadem 100 milionů korun. Ekonomicky mi tedy dává větší smysl most zachovat a pro tyto turistické a další volnočasové aktivity opravit,“ uzavřel krajský zastupitel Martin Kákona.

Proti bourání mostu se postavili také někteří občané prostřednictvím „Petice občanů pro zachování železničního mostu přes Orlickou přehradu u Červené nad Vltavou“.

O práci v krajském zastupitelstvu budou Piráti dále informovat, sledovat je můžete na na Facebooku a na webu.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články