Martin Kákona: Kam směřuje jihočeská dopravní politika?

5. ledna 2024
Martin Kákona: Kam směřuje jihočeská dopravní politika?

S rokem 2024 otevíráme již čtvrtý rok práce v jihočeském krajském zastupitelstvu.

Jako zastupitel odpovědný za dopravní infrastrukturu kraje mám co říci o posledních třech letech. I z opozičních lavic lze efektivně ovlivnit veřejnou politiku, což dokládá i náš úspěch s integrovaným dopravním systémem, jehož zavedení se již konečně blíží. Zároveň však kriticky sleduji některé kroky současné koalice, které považuji za neefektivní nebo dokonce kontraproduktivní.

Integrace na správné koleji

Prvním bodem, na kterém si zakládám, je budování integrovaného dopravního systému (IDS). Po letech boje za IDS jsme konečně došli k fázi realizace. Zatím se pracuje na podpůrných informačních systémech. Již nyní si můžete zobrazit aktuální polohu jednotlivých spojů na webu dopravanajihu.cz nebo v oblíbené aplikaci IDOS a zjistit, jestli vámi vybraný spoj nemá zpoždění. Zároveň se budují přestupní terminály, které by měly výrazně usnadnit přestupy mezi automobilovou, autobusovou, vlakovou a cyklodopravou. Avšak, realizace je nekonzistentní. Zatímco v některých městech jsou terminály na vysoké úrovni, v jiných tomu tak není. Například ve Veselí nad Lužnicí je součástí přestupního terminálu i půjčovna kol a krytý kolostav s kapacitou 135 kol. Ve vedlejší Soběslavi je krytý kolostav s kapacitou stěží 12 kol. Zde vidím prostor pro zlepšení, zejména v koordinaci s místními samosprávami.

Budějovické letiště: Pozor, aby nám neuletěla transparentnost

Přesto, že jsem byl jedním z mála Pirátů, kteří podporovali provozování letiště, považuji to za dvojsečný meč. Ano, letiště funguje, ale za jakou cenu? Náklady na provoz jsou vysoké, letiště neřídí Řízení letového provozu, a transparentnost v procesu dosazení ředitele letiště nebo provozovatele kantýny v odbavovací hale byla nulová. Pokud nehledíme na náklady a transparentnost, můžeme jen těžko dospět k efektivnímu řešení.

Vlaky: Komfort ano, kvalita ne

Přestože došlo ke zlepšení komfortu u osobních vlaků, nesmíme zapomínat na rychlíky, které jsou stále provozovány se starými vagóny mnohdy bez wifi a bez funkčních zásuvek. Navíc, kraj se předčasně zavázal k nákupu vlakových souprav přímou výzvou a dal tím Českým drahám nepřiměřenou výhodu. Očekával bych zde strategičtější jednání. Opět jsme se vzdali transparentních výběrových řízení. Není tedy žádný tlak na České dráhy, aby poskytovaly všechny své služby v dobré kvalitě bez výjimky.

Spalovny: Propálená příležitost efektivně likvidovat odpad

Velkou bolístkou je pro mě nekoncepční zanesení spaloven odpadu do zásad územního rozvoje kraje. Bylo to uděláno v rozporu s krajskou svozovou studií odpadu a je to jasným selháním koalice, kterému jsme bohužel nedokázali zabránit. Pokud se například bude realizovat ZEVO Vráto v maximálním povoleném rozsahu, bude to znamenat výrazné a nepříjemné dopravní zatížení širšího okolí Českých Budějovic. Dříve, než se začne budovat síť spaloven, je třeba promyslet, kudy se budou odpadky vozit.

Budoucnost: Co nás čeká?

V nejbližší době se budeme zaměřovat na optimalizaci hromadné dopravy. Integrace autobusové a vlakové dopravy je naším cílem, a já věřím, že to je krok správným směrem. Jestli se to povedlo, poznáte tak, že necháte auto doma nebo s ním dojedete pouze k přestupnímu terminálu.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že i v opozici se dá pracovat efektivně. To, co nás odlišuje od koalice, je přístup: věříme v transparentní řízení a efektivitu. Tyto hodnoty budeme nadále prosazovat, ať už jsme v koalici nebo v opozici.

Martin Kákona
zastupitel Jihočeského kraje

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články