ČESKÉ BUDĚJOVICE | Nedostatek záchytných parkovišť ve městě, respektive pouze jedno, a to ještě nedokončené. Plno placených parkovišť, kde lidé parkovat nechtějí. Velká koncentrace aut, která nemohou či nechtějí parkovat v parkovacích zónách a parkují v těch částech města, kde zóny neplatí. Padne 21 hodina a už není kde parkovat. Parkovací zóny, které nejsou ani do dnešního dne všechny vyznačené. Nově zavedená MHD linka č.24 nepokrývá časy, které by mohli využívat pracující na směny. To je jen zlomek problémů s parkováním a veřejnou hromadnou dopravou v krajské metropoli, na něž upozorňují Budějovičtí Piráti.

Centrum přeplněné auty je těžko řešitelné téma v řadě měst. „Velkou vinu dle mého nese magistrát města – nevybudoval již dříve dostatek dostupných záchytných parkovišť, naopak podporuje výstavbu soukromých – například zahájení výstavby Bosch parkoviště, případně již stojící City Green park u vazební věznice. Tam ale parkování pro někoho, kdo přijede do práce, stojí první hodinu 30 korun a následující hodiny 25 korun za hodinu. To by člověk musel dělat nevím za kolik, aby se mu to vyplatilo,“ tvrdí budějovický Pirát Pavel Šramhauser. Podle jeho slov se dlouho táhne i projekt nové sportovní haly s plánovaným parkovacím domem. „Ruku v ruce s podceněným problémem parkování je pak pohodlnost lidí a jejich neochota využívat více MHD,“ dodává.

Vedle záchytného parkoviště v Jírovcově ulici chce město otevřít další tři velká záchytná parkoviště. Budou u fotbalového stadionu Dynamo, u sportovní haly a na Dlouhé louce. V prvních dvou případech si lidé zaplatí za první hodinu 5 korun, za další čtyři hodiny 10 korun a od 4 do 14 hodin vyjde parkování na 20 korun. U sportovní haly a na Dlouhé louce si lidé zaplatí za stejné časy 10, 20 a 40 korun.

Budějovický magistrát se situaci pokouší alespoň částečně řešit zmiňovaným záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici, které je však dokončené zatím pouze z poloviny. Odtud jezdí linka č.24 až na náměstí Přemysla Otakara II. a to dokonce pěší zónou v Krajinské ulici. Cestující zatím jezdí touto linkou do konce roku zdarma, dokud nepřivezou nové elektrobusy. První z nich by na této lince měly jezdit od poloviny příštího roku. Linka jezdí každých deset minut v obou směrech, z náměstí i ze záchytného parkoviště. Z náměstí elektrobusy budou pak jezdit k vlakovému a autobusovému nádraží a jedna linka se rozdělí na dvě. První bude směřovat k nemocnici a druhá do Havlíčkovy kolonie, kde nahradí současnou linku číslo 12.

„Nechápu, proč ale autobus nezačíná jezdit již kolem 4:30 hodiny ranní, kdy se dělníci potřebují dostat na další autobus a chodí na 5:30, 6:00. To pak mají řešit jak? Navíc ten samý problém vidím u směn, které končí ve 22:00 hodin. Jak se mají pak na parkoviště dostat, když jim poslední autobus odjíždí už ve 20.30 hodin,“ dodává Pavel Šramhauser.

Jak to vidí Piráti?

„Lidi nechtějí jezdit MHD a město je tam nedokáže přitáhnout. Nechápu, proč nemůže v pracovní dny platit zlevněné jízdné. Nejenže by klesly emise a lidem by se dýchalo lépe, ale MHD by se více využívala a doprava ve městě by byla svižnější. Další problém je, že se zavedly parkovací zóny, které navíc nefungují, a nebyly zcela vyřešeny parkovací možnosti lidí, co za prací do Budějovic dojíždějí. Jako problém vidím i to, že linku MHD 24 vedoucí na náměstí navrhoval člověk z magistrátu, který si spoj ze záchytného parkoviště Jírovcova plánoval pouze podle svých časových možností a nikoliv podle potřeb lidí, kteří dojíždí do Budějovic třeba i na třísměnné směny,“ uzavírá Pavel Šramhauser.