Na posledním krajském zastupitelstvu opět nechybělo téma kvality vlaků.

Na začátek musíme pochválit vedení kraje, že se konečně snaží jednat s Českými drahami a Ministerstvem dopravy.

Jenže, stalo se to, před čím jsme na posledním krajském zastupitelstvu varovali. Ministerstvo dopravy vypsalo výběrové řízení, jehož cílem je evidentně umožnit nakoupit ojeté vozy, pravděpodobně z Rakouska. Zarážející je, že parametry výběrového řízení ani nedosahují kvality zrekonstruovaných tratí. Jeví se nám to jako zmařená investice.

„Za nemalé státní peníze jsme zrekonstruovali koleje, kde vlak s naklápěcí skříní může jet až 200 km/h a my na ně koupíme vagóny s povolenou rychlostí 140 km/h. I další parametry výběrového řízení jsou zarážející. Už v letošním roce měla být na trati Plzeň - České Budějovice - Brno k dispozici Wi-Fi v celém vlaku. Ale není a ve výběrovém řízení už ani není požadována,“ popisuje krajský zastupitel Martin Kákona. „Nejsou ani požadovány zásuvky pro nabíjení mobilů a počítačů, přitom jízdní doby na této trati nepatří zrovna k nejkratším. Taky záchody nemusí mít uzavřený oběh. Hnojení kolejí ale jízdní dobu jistě nezkrátí,“ dodává.

My si s těmi vlaky prostě nedáme pokoj. Jihočeši si zaslouží moderní vlaky, které jsou navíc bezesporu jedním z udržitelných způsobů dopravy. Krajští politici se proto musí zaměřit na to, jak budou v budoucnu vypadat dlouhodobé smlouvy s dopravci a jaké budou mít parametry.