Nové vedení země se bude muset zabývat nepříjemným „dědictvím“ po současné vládě a bude potřeba stabilizovat veřejné finance.

Při přípravě rozpočtu na rok 2020 sice nikdo nemohl předpokládat pandemii koronaviru, přesto se stát v době ekonomického rozkvětu dostatečně nepřipravil na období negativního ekonomického vývoje. Jako by měl růst trvat věčně. Vývoj státního dluhu tak překonal 2 biliony, tedy 2000 miliard korun a schodek státního rozpočtu za rok 2020 ve výši 367 miliard korun je nejvyšší v historii České republiky. Hypotetický dluh každého z nás je tak na úrovni necelých 200 000 korun, přičemž úrokové výdaje na obsluhu státního rozpočtu nás nyní stojí přes 40 miliard korun ročně. Každý z nás tak platí 4000 korun ročně jen na úrocích a v této částce nepočítáme s předpokládaným schodkem ve výši 500 miliard korun pro rok 2021.

Vše, co vláda „ukryla“ do výdajů, na což upozornil i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), fakt, že vláda nebyla ani po měsících jasných predikcí schopna reagovat na zpomalení ekonomiky, a tím zadlužila generace našich dětí, je něco, s čím se budeme muset vyrovnávat ještě dlouhou dobu. Až polovina výdajů schodku totiž dle NKÚ s pandemií nesouvisela a ministerstvo financí, které se zaštiťuje vysokými výdaji na pomoc občanům i podnikatelům, promítlo do covidových výdajů například plánovaný jednorázový příspěvek penzistům nebo finance na oddlužení nemocnic. Skutečné obrysy reálných dopadů tohoto nezodpovědného jednání mohou být velmi vážné. Výběr daňových příjmů totiž v současnosti nestačí ani na pokrytí běžných výdajů státu, tj. především penzí a platů.

V současné době patří mezi prioritu Pirátů a Starostů soustředění pozornosti na Národní plán obnovy, znění tzv. Odškodňovacího zákona a férové rozdělení unijních dotací na úrovni České republiky tak, aby na příspěvky a záruky dosáhli i běžní živnostníci a podnikatelé, ne pouze vybrané nadnárodní podniky.

Prioritami práce s veřejnými financemi by měla být transparentnost, zodpovědnost, pravidelné audity hospodárnosti výdajů, rozklikávací rozpočty na úrovni jednotlivých faktur a současně efektivita a modernizace veřejné správy a zeštíhlení výdajů na její provoz.