Den ochrany osobních údajů - neprodávejte ty své pod cenou

Ochrana svobodných údajů je sousloví, které v poslední době slýcháme čím dál tím častěji. Pro mnohé je poměrně abstraktní. Málokdo z nás si plně uvědomuje, co všechno o nás ví různé společnosti, kterým svoje data dáváme (téměř) všichni téměř zadarmo.
Potravinové řetězce pomocí slevových/klubových kartiček optimalizují svoji nabídku a úspěšně si kategorizují své zákazníky. Vy máte levnější jídlo a pití a obchodník vydělá, protože může být efektivnější. To není tak zlé, jsou i větší fízlové vašeho života. Například Facebook a Google toho o vás vědí daleko více, než byste si přáli. Pravděpodobně znají váš sexuální život, zdravotní stav, ví, kde se pohybujete, s kým se stýkáte, s kým a o čem si píšete a voláte. Data jsou zpracovávána strojově, společnosti tak cílí personalizované reklamy – na boty, košile, oblíbené knížky či volnočasové aktivity.
Zamyslete se proto nad každým svolením s udělením osobních údajů různým (nejen) mobilním aplikacím. Vaše data jsou ve skutečnosti velmi cenná, nedávejte je pod cenou. Nebo je raději nedávejte (téměř) vůbec.