Média nedávno informovala o nových plánech s budějovickým letištěm. Do budoucna by se totiž mohlo stát významným cargo terminálem, tedy místem, kde se koncentruje nákladní letecká doprava. Tak to alespoň vyplývá z vize společnosti Accolade, která provozuje letiště u Brna, vlastní řadu logistických areálů po celé republice a jako jediná firma aktuálně jedná s krajem o případném partnerství.
Podle jihočeských Pirátů ovšem rozšiřování letiště o nákladní přepravu přinese ve skutečnosti pouze problémy.
„Náklady se mají vozit po kolejích či po vodě, nikoliv vzduchem a následně po silnici,“ domnívá se Rudolf Žák, dopravní expert jihočeských Pirátů, a poukazuje na zvýšení hluku i silniční zátěže: „Kamiony mohou zahltit okolní silnice, včetně tahu do Německa, například silnici I/39. Ta navíc v některých úsecích formálně ani nemá parametry první třídy."
Naopak, lety pro osobní dopravu, ať už pravidelné nebo nepravidelné, vadí Pirátům o něco méně. Přesto zastávají názor, že na kratší destinace se vyplatí vlak. „Kdysi se objevily plány například na leteckou linku mezi Prahou a právě Českými Budějovicemi. Opravdu se na trasu, jíž vlaky v budoucnu projedou za hodinu a půl, hodí letadla produkující mnohonásobně více zplodin? Dlouhodobě říkáme, že letadla se mají využívat na delší vzdálenosti, a to především k přepravě cestujících,“ doplňuje Rudolf Žák.
Jak se ovšem zdá, současné vedení kraje razí opačnou cestu. Naštěstí se jednání do voleb nejspíše neposunou.
„Po volbách ovšem uděláme maximum pro smysluplné využití letiště. Do letiště se investovalo dost a zatím žádné výsledky neexistují," slibuje dále Rudolf Žák a věří, že obyvatele kraje jednání o cargo terminálu trápit nemusí.