Jana Rohová: O předvolební kampani Pirátské strany

13. 10. 2017
Tagy
Jana Rohová: O předvolební kampani Pirátské strany
Jana Rohová: O předvolební kampani Pirátské strany

Jihočeskou koordinátorkou Pirátské strany, jejich dobrovolníků a současně trojkou na kandidátce je Jana Rohová ze Strakonic. V našem rozhovoru jsme si povídali o její práci a především aktuální předvolební kampani Pirátů do sněmovních voleb.

Co vše máš coby koordinátorka jihočeských pirátů a současně dobrovolníků na starost?

Je to taková všehochuť. Jádro mojí práce spočívá v komunikaci s lidmi a v pořádání různých akcí na jihu Čech. V praxi to probíhá tak, že vymyslím akci, zpropaguji ji, seženu si na ní dobrovolníky, technické zajištění, dopravu, občerstvení a další potřebné věci. Také zajišťuji administrativu Jihočeského kraje, například žádosti o proplacení, zpracování přihlášek nových členů, vyhlašování hlasování a jednání na fóru, smlouvy s externími dodavateli, správu sociálních sítí a aktualizaci krajského webu. Jednou měsíčně vydávám zpravodaj o proběhlých akcích a těch, které dále chystáme. V neposlední řadě se starám o distribuci propagačních materiálů našim členům a dobrovolníkům, kteří nám chtějí jakýmkoli způsobem pomoci. Moje práce je hodně různorodá, reaguji na aktuální požadavky svého krajského sdružení, vedení strany atd.

Do předvolební kampaně se po celé republice, jižní Čechy nevyjímaje, zapojuje řada dobrovolníků, kteří chtějí svou měrou Pirátům pomoci do sněmovny. S kolika dobrovolníky spolupracují jihočeští Piráti a co vše v kampani dělají?

Jihočeští Piráti mají v současné době kromě svých členů asi dvacet dobrovolníků. Každý dělá to, co umí. Máme kapely, které nám hrají na různých akcích za cestovní náklady, další, kteří nám pomáhají s personálním zajištěním akcí, dobrovolníky na kontaktní kampaň v ulicích, kteří rozdávají Pirátské listy a vysvětlují lidem náš program. Nesmím zapomenout ani na spoustu ochotných řidičů, kteří dopravují materiály z bodu A do bodu B podle aktuálních požadavků, odpovídače na sociálních sítích, kteří uvádějí na pravou míru náš program…a tak bych mohla pokračovat.

null

null

Jsi u Pirátů již od roku 2013. V čem je tato poslední kampaň jiná, je profesionálněji připravená?

S Piráty jsem spolupracovala již dříve, angažovala jsem se v zahraničním odboru. Do strany jsem pak vstoupila v roce 2013, po svém návratu do Evropy. Dříve nás bylo podstatně méně a každý dělal, co uměl, a jak nejlépe to uměl. Chybělo nám však jakési zastřešení a koordinace shora. Přesto na tu dobu vzpomínám ráda, všichni jsme se navzájem znali a byli jsme jedna velká parta kamarádů. Od té doby se strana v mnoha ohledech profesionalizovala, stala se čitelnější pro voliče a začala být více vidět.

Jaké formy kampaně Piráti využívají?

Piráti nejvíce spoléhají na kontaktní kampaň, při které se setkávají s lidmi, hovoří s nimi o svém programu a vysvětlují svá stanoviska. Rozdáváme Pirátské listy v ulicích, pořádáme besedy na různá témata, děláme koncerty kapel, které nespadají pod ochranný svaz autorský (OSA). Podílíme se také na veřejně prospěšných projektech, ať už jsou to úklidové akce v různých městech nebo charitativní koncerty, jejichž výtěžek vždy putuje někomu, kdo je potřebuje (Autumnnight). Tyto věci děláme ale konstantně, ne jen v předvolebním období.

Inzerci v tisku si neplatíme a billboardy také nemáme (kromě těch, které nám nabídli naši podporovatelé), používáme bannery, které distribuujeme našim podporovatelům a ti si je vyvěšují na ploty či balkony. Při kampani jsme také použili solární loď či Pirátský vězeňský autobus. A protože „sharing is caring“, moravští Piráti nám zapůjčili svou Pirátskou nafukovací skákací loď.

Při naší kampani nepůsobíme na chuťové buňky voličů ani jim nenabízíme laciná hesla. Myslím, že kampaň děláme tak, aby si ji všichni užili, byla příjemná a měla nějakou přidanou hodnotu.

null

null

Jak hodnotíš cesty s pirátským autobusem po jihočeských městech? Která všechna města navštívil a s jakým ohlasem?

Navštívili jsme Týn nad Vltavou, Písek, Tábor, Soběslav, Jindřichův Hradec, České Budějovice, Strakonice a Katovice, rodné městečko našeho jihočeského lídra. Tour byla po celou dobu skvělá. V Českých Budějovicích jsme ji propojili s Pirátským happeningem na Sokolském ostrově, v Soběslavi zase s petičním stánkem, za který nás odtud vždy neoprávněně vykazovali. V každém městě se objevil dostatečný počet dobrovolníků, kteří nám pomáhali s kontaktní kampaní. Lídr Jihočeského kraje Lukáš Kolářík a já coby koordinátorka jsme odjeli s autobusem celou tour po našem kraji.

Reakce veřejnosti byly veskrze pozitivní. Lidé se doptávali na náš program, ujasňovali si některá stanoviska, nosili nám jídlo, kávu a při nepřízni počasí dokonce deštníky. Za to bych jim všem ráda poděkovala.

null

null

Jaký je tvůj odhad volebního výsledku Pirátů, celkového a na Jihu Čech?

Podle posledních průzkumů mají Piráti volební potenciál kolem 14%, i když si troufám odhadovat, že na Jihu to je o něco méně. Aktivně se snažíme přesvědčovat lidi, jak je důležité jít k volbám. Jsem od narození optimista, takže si myslím, že těch 10% dáme.

Pomůžete nám k nim?

Video z Pirátského happeningu na Sokolském ostrově

Sdílení je aktem lásky
Kam dále?